Skip to main content

Rosnące ceny prądu i gazu uderzają w ostatnim czasie nie tylko w gospodarstwa domowe, ale także w polskie przedsiębiorstwa, które borykają się z ogromnymi kosztami i zmniejszoną konkurencyjnością. Coraz więcej sklepów, magazynów i zakładów produkcyjnych skłania się zatem ku wdrażaniu alternatywnych rozwiązań pozwalających im na ograniczenie aktualnych i przyszłych kosztów energii. Ciekawą opcją jest dla nich stworzenie własnej elektrowni słonecznej. Jakie korzyści mogą przynieść instalacje fotowoltaiczne dla firm?

Fotowoltaika dla przemysłu – niższy koszt, większe zyski

Jak podaje Instytut Energii Odnawialnej, w pierwszym kwartale ubiegłego roku wiele polskich firm było zmuszonych do płacenia za prąd nawet 1 119 zł/MWh. Jest to drastyczny skok w porównaniu z  rokiem poprzednim, a co gorsza nic nie wskazuje na to, żeby tendencja ta miała w najbliższym czasie ulec zmianie. Pamiętajmy również, że przedsiębiorstwa są zobowiązanie do ponoszenia tzw. opłaty mocowej, która naliczana jest za pobieranie prądu w godzinach od 7 do 22. Wysokość tej opłaty można również zmniejszyć poprzez inwestycję w fotowoltaikę.

Dzięki dobrze dobranej instalacji fotowoltaicznej przedsiębiorstwo może pozyskiwać większość energii elektrycznej ze słońca, co z kolei przekłada się na ograniczenie wydatków energetycznych firmy. W rezultacie przedsiębiorstwo zachowuje więcej środków, które może przeznaczyć na inne cele, np. marketing czy też rozwój produktów. To jednak nie wszystko. Przyjmuje się, że instalacja PV o mocy na poziomie 50 kW jest w stanie wypracować miesięczny zysk na poziomie około 4 000 zł w skali roku. Oznacza to, że taka inwestycja jest obecnie zdecydowanie najkorzystniejszą lokatą kapitału, której stopa zwrotu wynosi nawet do 20% rocznie.

Przemysłowe instalacje fotowoltaiczne a rozliczanie na zasadach net-billingu

Początek kwietnia 2022 roku przyniósł wiele zmian w kwestii rozliczeń fotowoltaiki zarówno w przypadku gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorstw. Podczas gdy w starym systemie rozliczeń prąd rozliczany był w kilowatogodzinach, system net-billingu zakłada zamianę nadwyżek energii ze słońca na pieniądze i magazynowanie jej w wirtualnym depozycie. Zgodnie z tymi zasadami w pochmurne dni, nocą lub w okresie zwiększonego zapotrzebowania prosument ma możliwość zakupienia brakującej energii po cenach rynkowych.

Jakie korzyści wynikają z zastosowania nowego systemu rozliczania? Okazuje się, że przedsiębiorstwa, które korzystały ze starego systemu opustowego często decydowały się na montaż instalacji fotowoltaicznej nawet o 1/3 większej, niż wynikało to z ich realnych potrzeb, by móc w ten sposób pokryć 30% energii pozostawianej w sieci. W nowym systemie nie jest to już konieczne, w związku z czym instalacja jest w pełni dopasowana do potrzeb prosumenta, a sam koszt całej inwestycji już na początku może być znacznie obniżony.

Instalacje fotowoltaiczne dla firm – dodatkowe korzyści

Redukcja kosztów firmy to nie jedyny powód, dla którego warto rozważyć fotowoltaikę dla firm. Duże znaczenie ma pod tym względem niezależność energetyczna przedsiębiorstwa od dostawców  prądu, a co za tym idzie – od obowiązujących cen prądu. Co więcej, jeżeli firma zdecyduje się na zakup dodatkowego urządzenia do magazynowania energii z fotowoltaiki, może stać się wręcz całkowicie samowystarczalna pod względem energetycznym.

Wśród pozostałych plusów instalacji fotowoltaicznych dla firm wymienić należy:

  • atrakcyjne warunki finansowania inwestycji – przedsiębiorstwa nie muszą dziś finansować zakupu oraz montażu instalacji fotowoltaicznej ze środków własnych. Mogą to zrobić np. poprzez leasing lub kredyt, jak również dotacje unijne;
  • szybki zwrot z inwestycji – zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej jest inwestycją, która może zwrócić się nawet w ciągu 5-7 lat od uruchomienia. Ważne jest jednak to, by była ona prawidłowo dobrana pod względem mocy i wielkości;
  • różnorodność podzespołów – szeroki wybór elementów i systemów montażowych sprawia, że każda instalacja PV może być w pełni dostosowana do potrzeb firmy i specyfiki jej działalności;
  • korzyści wizerunkowe – przedsiębiorstwo stawiające na tzw. zieloną energię pokazuje swoim klientom i kontrahentom, jak ważne są dla niego aspekty związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem.

Leave a Reply